DECA RANOG UZRASTA KAO KONZUMENTI DIGITALNIH MEDIJA U PORODICI I ULOGA RODITELJA
DOI:
https://doi.org/10.53406/kd.v13i1.121Ključne reči:
dete, digitalni mediji, roditelji, podrškaApstrakt
Digitalni mediji koji svoje sadržaje nude putem interneta i digitalnih mreža, a kojima se može pristupiti preko računara, mobilnih telefona, tableta, televizora i dr., mogu pozitivno uticati na razvoj deteta ukoliko se koriste pažljivo i uz podršku. Roditelji treba aktivno da učestvuju u razvijanju digitalnih kompetencija dece i korišćenju digitalnih medija. U radu se prikazuje kvantitativno istraživanje čiji je cilj da utvrdi kako deca koriste digitalne medije u porodičnom kontekstu i koja je uloga roditelja u tome. Istraživanje je sprovedeno na uzorku od osamdeset osam roditelja dece uzrasta tri do četiri godine iz više predškolskih ustanova na teritoriji Čačka i Sremskog okruga. Konstruisan je upitnik kombinovanog tipa koji su učesnici istraživanja popunjavali u prostorijama vrtića koji njihovo dete pohađa. Dobijeni rezultati pokazuju da je polovina dece između druge i treće godine počela, po saopštenju roditelja, da koristi digitalne medije. Deca najčešće gledaju televiziju, zatim koriste mobilne uređaje, sledi upotreba računara, a u manjoj meri koriste elektronsku slikovnicu i edukativne (digitalne) igračke. Roditelji, generalno, imaju stavove koji odgovaraju preporukama iz literature, kada je u pitanju njihova uloga u korišćenju digitalnih medija dece: većina roditelja zna koje načine i postupke treba da primenjuju kada je reč o zajedničkom korišćenju digitalnih medija, ali su identifikovana i određena područja u kojima je roditeljima potrebna dodatna edukacija i podrška. Rezultati su korisni u kontekstu daljeg rada na razvijanju digitalne medijske pismenosti dece i roditelja.
