http://krugovidetinjstva.edu.rs/index.php/home/issue/feed Krugovi detinjstva - časopis za multidisciplinarna istraživanja detinjstva 2024-03-08T21:03:11+00:00 Svetlana Radović svetlanar69@gmail.com Open Journal Systems <p align="left"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;">Časopis </span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"><em>Krugovi detinjstva</em></span></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><span style="font-size: medium;"> posvećen je multidisciplinarnim proučavanjima detinjstva. Radovi koji se nude časopisu mogu biti usmereni na teorijska, empirijska istraživanja kao i nove metodološke i didaktičke/metodičke pristupe.</span></span></p> http://krugovidetinjstva.edu.rs/index.php/home/article/view/76 Mika Mrav(ić) i Mika Ant(ić) 2024-01-04T10:41:18+00:00 Marijana Jelisavčić marijanamajche@gmail.com 2024-03-08T00:00:00+00:00 Sva prava zadržana (c) 2024 Krugovi detinjstva - časopis za multidisciplinarna istraživanja detinjstva http://krugovidetinjstva.edu.rs/index.php/home/article/view/70 ZAŠTITA DECE OD PORODIČNOG NASILJA: ZNANJA I STAVOVI VASPITAČA PREDŠKOLSKE USTANOVE 2023-11-30T20:00:36+00:00 Aleksandra Spasojević novisad.aleksandra@gmail.com Marija Zotović - Kostić zotovic@ff.uns.ac.rs <p><em>U radu je predstavljeno istraživanje stavova vaspitača predškolske ustanove o pojedinim aspektima postupanja i zaštite dece od porodičnog nasilja na uzrastu od tri do sedam godina. Uzorak je činilo sto vaspitačica Predškolske ustanove „Radosno detinjstvo“ u Novom Sadu. Iskustvo u radu sa decom koja su doživela nasilje u porodici imalo je 40% ispitanica, a skoro polovina ispitanica (46%) nije imala nijednu akreditovanu edukaciju u periodu od 2010. godine. Ipak, četrnaest vaspitačica iz te kategorije smatralo je da poseduje dovoljno znanja u vezi sa primenom nacionalnih protokola u zaštiti dece od nasilja. Primenom CatReg analize pokazalo se da profesionalno iskustvo i broj edukacija značajno objašnjavaju kriterijumsku varijablu samoprocena poznavanja postupanja po nacionalnim protokolima (F = 6.249, p = 0.001), iako su ovi prediktori objasnili samo 13% varijanse kriterijuma. Pri izboru zakonski propisane procedure vaspitača u slučaju sumnje na fizičko nasilje nad detetom izvan ustanove, tačan odgovor je dalo 63% ispitanica, a kao najčešći razlog za neispunjavanje profesionalnih i zakonskih obaveza u pogledu reagovanja i prijavljivanja nasilja izabrana je nedovoljna upućenost u procedure postupanja. Kao značajan rezultat ističe se i to što je međusektorska saradnja ocenjena kao neophodna, ali po mišljenju polovine ispitanica nije dobro organizovana i ne funkcioniše adekvatno na lokalnom/gradskom području. Odgovori ispitanica ukazali su na postojanje sistemskih problema, kao što su nedovoljna međusektorska saradnja i nedovoljna edukovanost stručnog kadra, koju prati njihova procena da im je edukacija potrebna. </em></p> 2024-03-08T00:00:00+00:00 Sva prava zadržana (c) 2024 Krugovi detinjstva - časopis za multidisciplinarna istraživanja detinjstva http://krugovidetinjstva.edu.rs/index.php/home/article/view/81 VASPITAČKI POSAO U SRBIJI IZ PERSPEKTIVE VASPITAČA 2024-02-19T14:00:21+00:00 Mirjana Kiževski mirjana.kizevski@yahoo.com Svetlana Radović svetlanar69@gmail.com <p><em>U radu su prikazni rezultati anketnog istraživanja percepcije vaspitačkog posla iz perspektive samih vaspitača u Srbiji </em><em>(N=182)</em><em>. Važnost proučavanja načina kako vaspitači gledaju na svoj posao, zasniva se na tezi da se dobrobit deteta, kao cilj predškolskog vaspitanja i obrazovanja, može postići ako je ostvarena dobrobit onih koji sa njima rade. Percepcija vaspitačkog posla analizirana je preko analize stepena opšteg zadovoljstva poslom, izvora zadovoljstva, teškoća sa kojima se suočavaju na poslu, percepcije položaja profesije u društvu, spremnosti da se promeni posao i spremnosti da se vaspitački posao preporuči mladima. Rezultati pokazuju </em><em>relativno nisko opšte zadovoljstvo vaspitača poslom kojim se bave, izuzetno lošu percepciju položaja profesije u društvu (kako njene društvene valorizacije tako i valorizacije korisnika usluga, to jest roditelja), te posledično njihovu relativno visoku spremnost da promene posao i nespremnost da ga preporuče mladima. Rad sa decom i mogućnost ispoljavanja kreativnosti pružaju zadovoljstvo najvećem broju anketiranih vaspitača, a materijalne i nematerijalne pogodnosti najmanjem broju. Identifikovane teškoće sa kojima se vaspitači suočavaju tokom rada jesu: velike grupe dece, izazovi inkluzivnog rada, odnosi i komunikacija sa roditeljima ili zakonskim zastupnicima deteta, neuvažavanje stručnog mišljenja i neprepoznavanje vaspitačkih aktivnosti i postignuća kao značajnih u kolektivu, nedovoljan broj stručnog i tehničkog kadra u vrtićima i neuvažavanje stručnog mišljenja vaspitača od strane kreatora predškolske politike. Generalno, rezultati istraživanja ukazuju na potrebu za sistemskim bavljenjem time kako vaspitači gledaju na svoj posao, u kakvim uslovima rade i kako na njih utiče posao kojim se bave, kao preduslovima ostvarenja dobrobiti deteta.</em></p> 2024-03-08T00:00:00+00:00 Sva prava zadržana (c) 2024 Krugovi detinjstva - časopis za multidisciplinarna istraživanja detinjstva http://krugovidetinjstva.edu.rs/index.php/home/article/view/79 INSTRUMENTALNA MUZIKA U PREDŠKOLSKOM UZRASTU: UPOZNAVANJE SA OSNOVNIM MUZIČKIM ELEMENTIMA 2024-02-22T13:52:40+00:00 Bojana Ranđelović bojanar1234@gmail.com Mirjana Matović mirjanamtvc@gmail.com Dragica Kujačić bojanar1234@gmail.com <p><em>Slušanje muzike je muzička aktivnost kojom se utiče na čovekov duhovni život i široku lepezu njegovih osećanja i raspoloženja. Opažanje i razumevanje samog muzičkog dela predstavljaju kompleksne psihološke procese slušanja muzike i jedni su od težih zadataka koji se postavljaju pred deu predškolskog uzrasta. S toga su neophodne adekvatne pripreme pred samo slušanje, objašnjenje tokom procesa slušanja i, na kraju, ukazivanje na podudarnost muzike (muzičkog dela – aktivnosti) sa drugim oblastima. Prihvatanje i shvatanje muzičkih elemenata kroz instrumentalnu muziku u velikoj meri zavisi od uzrasta, ali i od muzičkog iskustva dece, njihovog razvijenog sluha za muziku, kao i od metoda koji se primenjuju u okviru rada. Slušanjem instrumentalne muzike deca predškolskog uzrasta upoznaju se sa pravcima i žanrovima, stiču utisak o muzičkoj formi, stvaraju prostor za novu komunikaciju između sebe i odraslih. Cilj rada je da prikaže na kom je stepenu usvojenost nivoa artikulacije tonova, dinamike, tempa i ritma kao muzičkih elemenata kod dece predškolskog uzrasta. Usled realizovanih aktivnosti sa decom u godini pred polazak u školu,</em> <em> predškolskoj ustanovi „Speak Up “u Novom Sadu, dobijeni su rezultati relevantni za ovaj rad. U radu su prikazani različiti načini postupanja vaspitača pri usvajanju osnovnih muzičkih elemenata kod dece predškolskog uzrasta, kao i vrste provokacija radi aktiviranja čula, a u cilju privlačenja dece i njihove zainteresovanosti za ponuđenu muzičku aktivnost. Takođe, u radu je naglašen i samostalni rad dece u dolaženju do saznanja o muzici na osnovu ponuđenih informacija od strane vaspitača. </em></p> <p><em> </em></p> 2024-03-08T00:00:00+00:00 Sva prava zadržana (c) 2024 Krugovi detinjstva - časopis za multidisciplinarna istraživanja detinjstva http://krugovidetinjstva.edu.rs/index.php/home/article/view/78 RADOZNALOST U OBRAZOVANJU – VAŽNIJA OD ZNANJA 2024-02-28T19:00:29+00:00 Lada Marinković lada.marinkovic@gmail.com <p><em>Cilj ovog rada jeste da upozna praktičare u obrazovanju sa pojmom i značenjem radoznalosti kao fenomena o kojem se mnogo govori a malo zna. Pretpostavka dobre pedagoške prakse jeste razumevanje upravo onih fenomena koji leže u individualnim razlikama svakog pojedinca i u onome što je inherentno svakom ljudskom biću. Pregledom literature i istraživanja koja su u psihološkoj nauci posvećena radoznalosti kao pokretaču ponašanja i njenoj ulozi u učenju, vidljivo je veoma rano zanimanje za operacionalizaciju ovog pojma i otkrivanje njegove strukture i dinamike. Od Vilijema Džejmsa do savremenih autora raspravlja se o prirodi radoznalosti i praktičnom pristupu njenom negovanju u obrazovnom procesu. Danas, kada se u praksi obrazovanja menjaju pogledi na mesto i ulogu učenika i učitelja, vaspitača, ponovo se aktualizuje mesto i uloga prirodne i detetu inherentne radoznalosti u procesu obaveznog i formalnog obrazovnog procesa, ali i njenom značaju za celoživotno obrazovanje, koje postaje imperativ savremenog poslovnog okruženja i življenja. Pored razumevanja samog pojma radoznalosti u tekstu se navode i mogućnosti podrške njenom razvoju u kontekstu interakcije sa detetom.</em></p> 2024-03-08T00:00:00+00:00 Sva prava zadržana (c) 2024 Krugovi detinjstva - časopis za multidisciplinarna istraživanja detinjstva http://krugovidetinjstva.edu.rs/index.php/home/article/view/66 MODELS OF SCHOOL STAFF MOTIVATION 2023-12-07T14:32:38+00:00 Daniela Koceva daniela.koceva@ugd.edu.mk Nikola Projkov nikola.214338@student.ugd.edu.mk <p><em>Motivation stands as a cornerstone in shaping the overall atmosphere and interactions within school staff. It encompasses the provision of essential resources that enable teachers and professional associates to fulfill their responsibilities proficiently. This paper explores the pivotal role of the principal in human resource management, with a specific focus on teachers and professional associates. Additionally, it conducts a comprehensive examination of diverse strategies for motivating employees, with a detailed analysis of Douglas McGregor’s model. A multitude of studies underscores the profoundly human dimension within organizations, particularly in educational sector. They dissect the intricate interplay among employees, scrutinizing how both individuals and groups respond and engage within the organizational framework. This encompasses avenues for taking initiative and exhibiting self-direction, driven by an authentic commitment to the betterment of the whole organization. These attitudes not only permeate the thought processes of managers but also wield substantial influence over their actions within the organizational milieu. This underscores the crucial interplay between motivation models and management approaches, in accordance with the foundational tenets outlined in McGregor's X and Y theories. Managers who align with the Theory Y perspective foster an environment that champions active participation and places a premium on the ideas and aspirations of individual team members. Proponents of Theory X advocate for intensified supervision and endorse an authoritative management style, deeming it indispensable for attaining organizational objectives. This dichotomy in approaches underscores the fundamental impact of managerial philosophy on the organizational climate and the motivation levels and productivity of employees</em>.</p> 2024-03-08T00:00:00+00:00 Sva prava zadržana (c) 2024 Krugovi detinjstva - časopis za multidisciplinarna istraživanja detinjstva http://krugovidetinjstva.edu.rs/index.php/home/article/view/75 DEČIJI DOŽIVLJAJ FANTASTIKE U DELIMA SALVADORA DALIJA 2023-12-07T13:20:15+00:00 Tatjana Milivojčević tanja1975muz@yahoo.com <p><em>U novim Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja Godine uzleta ističe se, između ostalog, da vaspitač treba da ohrabruje decu da zamišljaju i maštaju, iznose pretpostavke i izražavaju svoje ideje, saznanja, osećanja i doživljaje na različite načine. U skladu sa tim, u radu su prikazani rezultati akcionog istraživanja koje je rađeno sa ciljem da se poveća dečji potencijal za kvalitetnije i svrsihodnije posmatranje i doživljavanje umetničkih dela, razvijanje interesovanja za ista, kao i da se poveća motivacija za sopstveno likovno stvaralaštvo kod dece predškolskog i mlađeg osnovnoškolskog uzrasta uzrasta. Istraživanje je realizovano u pet faza: upoznavanje sa životom i delom Salvadora Dalija; posmatranje reprodukcija odabranih dela; slikanje kombinovanim slikarskim i crtačkim tehnikama po uzoru na umetnička dela Salvadora Dalija; intervjuisanje dece na temu doživljaja dela Salvadora Dalija; izložba dečijih likovnih radova. Istraživanjem je obuhvaćeno četrdeset troje dece predškolskog i mlađeg osnovnoškolskog uzrasta. Rezultati istraživanja govore u prilog tome da su sva deca, bez obzira na uzrast, prepoznavala i definisala fantastične motive na delima Salvadora Dalija, te ih po sopstvenim zamislima prikazivala na svojim likovnim radovima, pritom ne „kopirajući“ umetnikova dela (reprodukcije).</em></p> 2024-03-08T00:00:00+00:00 Sva prava zadržana (c) 2024 Krugovi detinjstva - časopis za multidisciplinarna istraživanja detinjstva http://krugovidetinjstva.edu.rs/index.php/home/article/view/83 Uputstvo za autore 2024-03-08T20:20:11+00:00 2024-03-08T00:00:00+00:00 Sva prava zadržana (c) 2024 Krugovi detinjstva - časopis za multidisciplinarna istraživanja detinjstva http://krugovidetinjstva.edu.rs/index.php/home/article/view/84 Spisak recenzenata za Krugove detinjstva u 2023. godini 2024-03-08T20:21:56+00:00 2024-03-08T00:00:00+00:00 Sva prava zadržana (c) 2024 Krugovi detinjstva - časopis za multidisciplinarna istraživanja detinjstva